زیستگاه ماهی سفید دریایی خزر

ماهی سفید از برترین ماهی های دریایی و پرورشی است که در دریای خزر یافت می شود. البته ماهی سفید در قسمت های مختلفی از جهان پراکنش داده شده است و زیستگاه ماهی سفید در مطلب زیر مشخص شده است.

ماهی سفید از جمله ماهیان کپور است که از مرغوب ترین ماهی سالمون شمال معرفی شده است. این ماهی در دریای خزر و رودخانه های گیلان و مازندران رشد می کند و البته از نظر شکل ظاهری نیز دارای خصوصیات زیادی است که در ادامه بیش تر در مورد آن صحبت می شود. ماهی سفید از استخوان های ریزی برخوردار بوده است و این ویژگی می تواند برای ماهی سفید چندان خوشایند نباشد.

ویژگی های ظاهری ماهی سفید دریایی

ماهی سفید از معروف ترین ماهی های دریایی خزر می باشد که از استخوان های ریزی برخوردار بوده و به همین دلیل در دریای خزر با نام ماهی استخوانی خوانده می شود. این جواهر خزر دارای خصوصیات زیادی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد. ماهی سفید از کپور ماهیان بوده و می تواند تا 10 سال نیز رشد داشته باشد و همچنین می توان گفت که این ماهی از ماهیان دوکی شکل و کشیده ای است که از هر دو طرف فشرده شده است. رنگ ماهی سفید نقره ای تیره و سفید می باشد که قسم پشتی آن را نقره ای و شکمی آن را سفید پوشانده است.

ماهی سفید نر و ماده هر دو در آخرای بهار تا اوایل پاییز شروع به تخم ریزی می کنند و نکته قابل توجه این است که ماهی سفید نر زمانی که فصل تخم ریزی می رسد، در ناحیه از سر این ماهی دریایی برجستگی های سفیدی نمایان می شود و می توان گفت که این وجه تمایزی بین ماهی سفید نر و ماده می باشد. ماهی سفید تا 71 سانتی متر رشد دارد و البته با وزن های 4 کیلوگرمی نیز در بازار به فروش می رسد. ارزش غذایی ماهی سفید بسیار بالا بوده و از مقدار زیادی پروتئین و چربی برخوردار می باشد.

زیستگاه اصلی ماهی سفید

ماهی سفید به دلیل مقاومتی که داشته است در اکثر مناطق جهانی پراکنش داده شده است ولی زیستگاه اصلی این ماهی در آذربایجان، ترکیه، مولداوی، رومانی، اسلواکی، اوکراین، گرجستان و…می باشد و البته در کشور های دیگر نیز مانند دریاچه ایزنیک، رود اترک، رود دون، رود کوبان، رود ترک و دریای خزر یافت می شود.
ماهی سفید در کشور ایران نیز رشد خوبی داشته است و می توان گفت که این ماهی بیش تر در قسمت های تالاب انزلی، رودخانه گیلان و مازندران، دریای خزر، بابلرود، تجن و گرگانرود و… زیست می کند.
بهترین زیستگاه برای این ماهی در دریاچه های ساحلی و آب های شور می باشد و این ماهی ها در آبریز های رود های بزرگ یافت می شوند.